Približno en mesec se že trudim najti čas, da bi spisal kakšno dobro in kvalitetno objavo, kot je na primer moja objava o jušni osnovi, pa vedno pride nekaj vmes in mi zmanjka časa v dnevu.

Sem pa mislim, da v zadnjem tednu ali dveh zasledil poplavo objav na internetnih straneh (Facebook in Instagram predvsem), o tem, kako naj bi nam mlečni izdelki škodovali, kako naj bi poslabšali absorpcijo hranil, nekaj je bilo govora tudi o nastajanju sluzi po telesu, pri ženskah na primer  na jajčnikih. Ker pač odkar se posvečam prehrani, še nisem slišal za kaj podobnega, sem se odločil v problematiko mlečnih izdelkov rahlo bolj poglobiti.

Naj takoj na začetku razjasnim kaj pomeni laktozna intoleranca (LI) in kolikšen % ljudi prizadene. To so na primer ljudje, ki jih mlečni izdelki DEJANSKO prizadenejo, oziroma na njih vplivajo negativno, ampak ne zaradi same sestave, ki je mimo grede odlična, ampak zaradi sladkorja imenovanega laktoza.

VIR SLIKE

Pa si poglejmo nekaj faktov o laktozni intoleranci.
Na začetku je potrebno razjasniti, da LI ni alergija na mleko, ampak je ne-sposobnost oziroma poslabšana sposobnost našega telesa, prebave sladkorja imenovanega laktoza. To se zgodi zaradi slabega delovanja, ali celo pomanjkanja encima laktaze, ki je potreben za prebavo laktoze.
Statistika ocenjuje, da je na svetu cca. 65% ljudi, ki jih doleti POSLABŠANA prebava laktoze (to ni LI, ampak je vse, kar se tiče slabše prebave laktoze). Stanje je odvisno predvsem od okoljskih dejavnikov in genetike. Na primer, v azijskih državah, LI prizadene skoraj 80%, prav tako imajo povečano tveganje tudi Grki, Italijani, Afričani in Arabci. Evropejci imamo srečo, saj nas le 5% prizadane LI. LI se redko pojavi v otroštvu, se pa lahko zgodi, da se pokaže skozi odraščanje, ali v starosti, saj pri nekaterih ljudeh pade aktivnost gena, ki je odgovoren za produkcijo laktaze. Težavo lahko rešujemo z dodajanjem laktaze v prehrano. Tako si lahko na primer doma sami pripravimo mleko brez laktoze (v mleko dodamo encim laktazo) in rahlo prišparamo, na dražjem mleku, ki pa je narejeno na enak način (dodajanje laktzae) (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19021794).

No, sedaj ko smo na hitro razjasnili kaj LI je, pa si kar poglejmo najnovejšo raziskavo, ki so jo opravili znanstveniki, kjer so opazovali efekt, ki ga ima uživanje mlečnih izdelkov na naše telo.

Slika je last @MBlacutt

Hitra obnova.
V študiji je bil pregledan efekt mlečnih izdelkov na dolgoživost 45.000 ljudi, v roku 15 let. Ugotovili so, da uživanje mlečnih izdelkov v mejah normale (160 – 200g na dan) ZNIŽA smrtnost. Prav tako so ugotovili, da je bilo tveganje za rakava obolenja, praktično ENAKO, kot pri ljudeh, ki so se mlečnih izdelkov izogibali. Opazili so tudi, da mleko, ki vsebuje manj maščob, dejansko znižuje inflamacije in ne povečuje, tako kot nekateri »Guruji« to poudarjajo.

Sedaj, ko vemo, kaj na dolgi rok povzroča uživanje mleka, pa se bom osredotočil na bolj popularne MITE in jih s pomočjo raziskav, poiskusil na grobo razbliniti.

1 MIT – Uživanje mleka UPOČASNI absorpcijo določenih hranil
O tem predvsem radi govorijo določeni svetovalci. Predvsem poudarjajo to, da mlečni izdelki poslabšajo absorpcijo železa. Tu in tam to izjavi tudi kakšen doktor na straneh, kot je na primer vizita.si.

Za tale mit bi celo lahko rekli, da neka »podlaga« je, saj naj se zaradi tekmovanja kalcija (ki ga mleko vsebuje v lepi količini) in železa, potem nihče od elementov absorbiral. Težko pa razumem predvsem doktorje, ki so vešči v preverjanju raznih trditev, da o tem sploh še govorijo.

Določene »raziskave« so v preteklosti povezovale slabo absorpcijo železa z mlekom, predvsem ko so se osredotočale na posamezen obrok, mogoče celo tak obrok, kjer je bilo železo že tako ali tako manj biološko dostopno, zato lahko na straneh, kot sta starševski čvek in vitia.si, hitro potegnejo zaključek, tako kot ga lahko pri vsaki stvari, kjer opazujemo le raziskave slabih kvalitet. Ko pa se gre za dolgoročen vpliva mleka na absorpcijo železa, predvsem v prehranjevalnem režimu, ki je dokaj dober, potem mleko po številnih raziskavah nima nikakršnega vpliva na poslabšano absorpcijo železa.

Lahko pa na hitro povemo nekaj o sindromu malabsorbcije hranil in kaj nanj vpliva.
Nanaša se predvsem na tanko črevo, kjer se dogaja absorpcija večine hranil v naš krvi obtok. Ta sistem selektivne prepustnosti je lahko poškodovan. Zato je lahko krivih več stvari. Stres lahko vpliva na poslabšano absorpcijo, prevelik vnos vlaknin, različne infekcije, antibiotiki, Kronova bolezen, cistična fibroza, paraziti in radiacija.

Ste vmes kje zasledili mleko? Ne. Gremo dalje.

2. MIT – Mlečni izdelki povzročajo vnetja
Popularen mit, ki ga radi na dan privlečejo razni skrajneži določenih skupin ljudi (vegetarijanci, vegani…). Pa ne me narobe zastopit. Lahko se izogibate mleku in mlečn9m izdelkom, samo prosim nehajmo si izmišljevat stvari, da bi podprli svoje delovanje v svetu.

Mlečne izdelke velikokrat povezujemo z vnetji in raznimi boleznimi, ki izvirajo zaradi vnetij. Razne študije (slabe kvalitete – epidemiološke), včasih pokažejo KORELACIJO med uživanjem mlečnih izdelkov in vnetij na celičnem nivoju, ampak o takšnih vrstah študij ne bi izgubljal besed. Raje se osredotočimo na metaanalizo 52 kontroliranih študij, kjer so opazovali učinke mleka na vnetne procese. Mlečni izdelki, ne samo da niso povečevalo vnetij, celo znižali so jih. Seveda govorimo o normalni količini tega na dnevni ravni, je pa seveda to kar hitro ovrglo mit.

V naslednji študiji, prav tako pokažejo, da mlečni izdelki ne povzročajo aktivacije CRPja, IL-6 in TNF-α. Vsi trije so pokazatelji zvišanja vnetja v telesu.

3. MIT – Živali ne pijejo mleka, mi smo EDINI
Še eden tistih argumentov proti mlečnim izdelkom, predvsem mleko, ob katerem ne vem a bi se jokal, smejal, ali odstranil iz tega planeta.

Proti argument bi lahko bil ta, da pač smo tudi mi (ljudje), edina vrsta živali, ki uporablja pametni telefon, da lahko na družabna omrežja piše takšne neumnosti.

Mi smo vrsta živali, ki je prilagojena na mnogo različnih hranil, ki prihajajo iz mnogo različnih virov. To se je v evoluciji razvilo predvsem zaradi rasti našega intelekta in rekonstrukciji naših organov. Ljudje prav tako, kot druge živali, iščemo vire hranil, ki so čim bolj bogati s hranili. Naši možgančki so pač nam pred cca. 7500 leti, omogočili molzenje krav in drugih živali, da smo prišli do mleka.

Večkrat pa je bilo vseeno pokazano tudi v naravi, da če imajo živali dostop do mleka, ga bodo uživale. Prav tako je študija pokazala, kako se je starejšim kulturam, ki uživajo mleko že več tisoč let, telo genetsko prilagodilo tudi na mlečne izdelke.

4. MIT – Mlečni izdelki zaradi maščobe dvigujejo HOLESTEROL
Seveda tale mit ne doleti samo mlečnih izdelkov, ampak vse kar vsebuje maščobo. Seveda spet pri določenih skupinah ljudi.

Naj že kar na začetku omenim, da je holesterol nujen za naše življenje in, da se je telo super zavarovalo, proti povišanju in zmanjšanju le tega v krvi. Telo je zelo pametno in ob primanjkljaju holesterola, začne tega proizvajati več, ob višku pa manj, prav tako tudi študije kažejo, da holesterol, ki prihaja iz hrane, ne vpliva signifikantno na dvig holesterola v krvi. Seveda obstajajo ljudje cc. 35%, ki imajo genetsko mutacijo, na katere holesterol iz hrane lahko vpliva na dvig tudi v krvi(1, 2, 3, 4).

Nekatere raziskave so v preteklosti pokazale, da bi lahko dvig holesterola povezali z višanjem nasičenih maščobnih kislin v prehrani, so pa novejše raziskave pokazale, da mlečni izdelki nimajo močne povezave s tem. Problem je pretežno v trans maščobah in slabih prehranjevalnih navadah.

Nekatere raziskave kažejo celo, da lahko imajo mlečni izdelki celo pozitiven vpliv na srčno žilna obolenja, saj nasičene maščobe pridejo v paketu z drugimi pomembnimi hranili, s katerimi delujejo v sinergiji in so tako lahko zdrava za naš organizem.

5.MIT – Mlečni izdelki povzročajo nabiranje SLUZI v telesu, žensko pa lahko naredijo celo NEPLODNO

Eden izmed novejših, ki sem ga tudi sam slišal prvič, je nabiranje sluzi okoli jajčnikov pri ženskah, za prvi del pa sem slišal že večkrat.

Nabiranje sluzi v telesu, je predvsem obrambni mehanizem telesa na neko biološko snov, saj ga telo tako lažje spravi iz sistema. To se dogaja predvsem pri alergijah na različne trose, ali alergijah na pršice, lahko pa se pokaže tudi pri alergiji na, na primer kravje mleko. To je alergija na kravje mleko, ki je zelo redka in ne laktozna intoleranca, da ne bo prišlo do pomote.

Raziskave pa še enkrat več kažejo, da mlečni izdelki niso odgovorni za nastajanje sluzi, prav tako še nisem slišal, kaj naj bi sploh bil mehanizem za to, s strani ljudi, ki to trdijo. ME pa seveda zanima.

Sedaj, ko smo razjasnili in se rešili, sicer zanimivih, ampak čisto nerealnih trditev, pa se lahko osredotočimo na POZITIVNE vpliva mlečnih izdelkov na naše telo.

Poglejmo si hranilne vrednosti in sestavo mleka, če ga že tako poveličujem.
Najpogostejša enota za mirjenja mleka je CUP (skodelica – 237ml), zato bom tu upošteval tole merico. Ena skodelica mleka vsebuje:

  • Kalcij: 276 mg — 28% RDA
  • Vitamin D: 24% RDA
  • Riboflavin (vitamin B2): 26% RDA
  • Vitamin B12: 18% RDA
  • Kalij: 10% RDA
  • Fosfor: 22% RDA

Seveda to še ni vse, to so le vsebnosti najpomembnejših mineralov, ki jih telo potrebuje. Mleko vsebuje še lepo količina vitamina A, vitamin B1, vitamin B6, selen, cink in magnezij. Če bi mleko primerjali s količino kalorij, ki jih vnesemo v telo z njim, bi bil čisto pri vrhu. Za 146 kalorij na skodelico dobimo v telo skoraj vsako mikro hranilo, ki ga telo rabi za preživetje, v dobrih količinah.

Pomembno je omeniti tudi, da hranilna vrednost seveda varira od mleka do mleka. Važno je kako je mleko predelano in pa seveda njegov izvor. Prosto pašne krave bodo dale  mleko, ki bo veliko boljša kvalitete, kot mleko industrijsko obdelanih krav, zato je še toliko bolj pomembno, da se pozanimamo po izvoru in kupujemo kar se da lokalno in tam kjer živali ne trpijo. Na primer, prosto pašne krave, proizvajajo mleko, ki vsebuje veliko večje količine CLA maščobne kisline, ki je je lahko tudi do 500% več. Prav tako vsebuje več omega-3 maščobnih kislin in vitamina K (1, 2, 3, 4, 5).

1. Nižanje tveganja za DEBELOST in razvoja DIABETESA tipa2
Vsebnost maščobe v mleku je pomembna. Mleko z manj maščobe je bolj toplotno obdelano in s tem tudi prikrajšano različnih mineralov. Sicer so začeli v mleko dodajati različne minerale, še vseeno pa študije kažejo, da je polnomastno mleko bolj zdravo z vidika debelosti.

V nekaterih študijah (1, 2, 3, 4) se je pokazalo tudi, da uživanje polnomastnega mleka zniža tveganje za debelost, srčno žilne bolezni, znižajo se inflamacije, prav tako pa se zniža tveganje za diabetes tipa 2 in to za kar 62%. Še vedno pa je na to tematiko potrebnih par raziskav.

2. Mleko in njegov vpliv na ZDRAVJE SRCA IN OŽILJA
Zdrava logika naj bi nam pravila, da zaradi višje vsebnosti nasičenih maščob v mleku in mlečnih izdelkih, uživanje teh izdelkov naj ne bi bilo dobro za srce. To so se začeli spraševati tudi znanstveniki, ko so ugotovili, da kvalitetni proizvodi celo znižujejo tveganja za srčna obolenja in vnetne procese.

Je pa seveda pomembna, tako kot smo omenili že prej, KVALITETA proizvoda. Medtem ko so bili ugotovljeni vsi pozitivni učinki mleka na telo, se je po nekaterih raziskavah pokazalo tudi (v Ameriki), da mleko SLABE kvalitete poveča tveganja za srčno žilna obolenja(1, 2, 3, 4).

Analiza 10 študij je pokazala znižanje tveganje za kapi in razna srčna stanja, ob uživanju kvalitetnega polnomastnega mleka. Naslednji študiji sta pokazali znižanje vseh srčno žilnih stanj, ko so ljudje vključevali polnomastno mleko v svoj prehranjevalni režim.

3.Zdravje KOŽE in RAKAVA obolenja
Mleko in mlečni izdelki, so velikokrat »krivi« za razna kožna stanja in rakava obolenja, predvsem zaradi tega, ker je znano da stimulirajo inzulin in protein, ki se imenuje IGF-1 (inzulinu podoben rastni faktor).
Študije na to temo si še niso čisto enotne. Seveda je problem v prvi v vrsti v KVALITETI mleka in pa v tipu rakavega obolenja. Nekateri študije kažejo znižanje tveganja za raka na prsih, ampak hkrati povišanje tveganja raka na prostati (1, 2, 3, 4).

To temo bom pustil še odprto, saj je zaenkrat vse skupaj še malo megleno. Potrebno pa je vedeti to. Ob kvalitetnem načinu življenja, ki je prepleteno z gibanjem in raznoliko prehrano, ter zavednim nižanjem stresa, do rakavih obolenj redko prihaja. Je pa potrebno seveda to področje še bolj raziskati.

4.Vpliv na KOSTNO gostoto
Najbolj pogosto slišimo, da je mleko dober vir kalcija in, da s tem izboljšuje kostno gostoto in zmanjša tveganje za pojav osteoporoze. Temu seveda določeni ljudje kontrirajo, kar je super. Ampak kdo pa ima prav?

V večih študijah je bilo pokazano, da mleko pozitivno vpliva na kostno gostoto, zmanjšanje pojava osteoporoze, prav tako pa zniža tudi tveganje za zlom, pri starostnikih. Seveda mleko ne vsebuje le kalcija. Mleko vsebuje še vitamin K2, fosfor in esencialne aminokisline, ki pa so prav tako nujno potrebni za zdravje kosti. Mislim, da lahko s temi študijami argument tudi zaključimo(1, 2, 3, 4, 5, 6).

Če si prišel do konca objave, bi se ti rad zahvalil, prav tako pa mislim, da ne rabiš še enega odstavka o tem, da je mleko dobre KVALITETE, v NORMALNIH količinah, prej zdravo, kot kar koli drugega. Prav tako to kažejo tudi študije.

Hvala ti za branje, zdej grem pa na kozarc toplega domačega mleka, da si povrnem energijo, ki sem jo vložil v pisanje.

🙏Sponzorji:

Najboljši izdelki iz magnezija/The best magnesium products:
https://magnesium.si/
Za 10% popusta na vse izdelke vpišite kodo: ANZE10
10% discount with code: ANZE10
Esenca Magnezijevo olje

Superhrana, kava, začimbe, čaji. Vse to lahko dobite na spodnjem linku, z 10% popustom.
http://www.fengcha.si/
Koda za 10% popust je: ANZE10
You can get superfoods (Lions mane, cordyceps), coffe, herbs, teas on this link: http://www.fengcha.si/ and also 10% discount with code: ANZE10
Feng cha

Z najboljšimi čaji do optimizacije telesa in duha.With the best teas to body&mind optimization
https://www.chai.si/
Koda za popust: ANZE15
15% discount with code: ANZE15
ČAJNICA CHAI

Potrebuješ novo spletno stran, ali logo? Te zanima poslovanje s kripto valutami? Vse to lahko dobiš in se naučiš tukaj.
https://tothemoon.si/
Digitalna agencija To The Moon