A veš uno, ko se v nedeljo zjutr zbudiš ob cca. 9-10 zjutraj, vstaneš in greš iz svoje sobe. Prva stvar, ki jo zavohaš, ko odpreš vrata pa je mamina domača goveja juhica, ki jo tvoja pridna mama kuha že od 6ih zjutraj.😻

Mislim, da vsi poznamo ta občutek veselja.

No, mama že ve kaj je dobro za nas in naše telo. V naslovu sem juho, oziroma bolj natančno jušno osnovo enačil z zdravili. Če sem pretiraval, ali ne, pa boste izvedeli v nadaljevanju.🙈

Če bi mogel jušno osnovo primerjati s katerim koli drugim živilom, bi težko našel dobro primerjavo, ki bi vsebovala toliko hranilnih snovi, kot jih vsebuje prava osnova.

Na primer, GAPS protokol, ki se osredotoča na lajšanje simptomov depresije, motnje pozornosti in avtizma skozi prehrano, vključuje osnovo, kot glavni del prehrambnega režima.😝

No, pa da še nekaj malega povem o uporabo jušne osnove, potem pa se bom osredotočil na posamezne komponente.🤓
Že v starih časih so naše babice in prababice uporabljale kurjo juho, kot zdravilo proti prehladu in drugim nevšečnostim in ker je to zelo razširjeno, so se leta 2000, znanstveniki odločili to preizkusiti. Pokazalo se je, da je jušna kurja osnova, dejansko preprečila migracijo celic in ni prišlo do popolnega razvoja bolezni.😁

Uporaba v preteklosti 👴🧓
Uporaba osnove sega globoko nazaj v preteklost, tudi do 20.000 let. V Grčiji na primer, so kot zdravilo proti prehladu in različnimi boleznimi vmešali v jušno osnovo še jajca in limonin sok, v Aziji so v osnovo dodajali tudi organsko meso, ki se je potem seveda pojedla, ali v juhi ali pa samo, kar je se dodatno izboljšalo hranilno vrednost.

Pomembnost prehranjevanja na način – jej čim več raznolike hrane (nose to tail diet) 👨🍳👩🍳

V današnjem svetu, ko je na večini menijev cca. 10 različnih virov hranil, je to še kako pomembno. Že samo jušna osnova lahko poskrbi, da dobimo hranila iz večih virov, kot jih imamo povprečni ljudje na tedenskem meniju.

Antropološki podatki namigujejo na to, da smo v preteklosti jedli prav vse, ko pa hrane ni bilo na pretek, pa smo se obnašali podobno, kot mrhovinarji, saj smo “obirali” že pojedena trupla, ki so jih za sabo pustili večji plenilci. To je bilo seveda ključnega pomena v razvoju naših možganov, saj lahko iz določenih hranil (ligamenti, hrustanec, koža…), pridobimo določena hranila, ki jih iz mišičastega mesa in rastlin ne moremo. Vsaj ne v takšni količini. Zato je pomen jušne osnove v prehrani še toliko bolj pomemben.

Kaj vse, bo naše telo z jušno osnovo pridobilo?🤔

Osnovo bi lahko poimenovali tudi NUTRITIVNA BOMBA. Samo kosti živali, ki so uporabljene v osnovi namreč vsebujejo ogromno vitaminov in mineralov in pa kar 17 aminokislin, ki se v večini nahajajo v beljakovinah kolagenu in želatini.

V nadaljevanju bom opisal par pomembnejših hranil, ki jih lahko najdemo v vsaki, kolikor toliko optimalni jušni osnovi.

Kolagen🍖
Vedno bolj popularna komponenta raznih krem za izničevanje kolagena, izboljševanje stanja kože, uporabljajo pa ga tudi športniki, kot prehranski dodatek za izboljševanje sposobnosti (predvsem obrabe hrustanca).

Kolagen prav tako sestavlja več kot 30% beljakovin v našem telesu. JE sestavna komponenta kosti, žilnih sten, hrustanca, ligamentov in mišic. Prav tako je zelo pomembno njegovo razmerje, predvsem v žilnih stenah na primer. V stari Grčiji cca. 8000 let nazaj je bil znan tudi kot lepilo in dejansko so stari Grki iz njega tudi proizvajali lepilo.

Glicin🥩
Še ena zelo pomembna aminokislina, ki dejansko sestavlja skoraj tretjino kolagena in se lahko obnaša tudi kot nevrotransmiter (prenašalec živčnih signalov). Deluje pa predvsem v možganskem deblu in hrbtenjači.

Prolin🥦
Naslednja aminokislina je zalo pomembna, kot sestavni dela kolagena (17% sestave), saj dejansko regulira stabilnost strukture kolagena. Res je, da aminokislina ni esencialna, se pravi jo lahko telo proizvede samo, ampak v manjših količinah, zato je zelo pomembno, da jo vnašamo s hrano. Glavna lastnost ni delovanje, kot nevrotransmiter, lahko pa deluje tako, saj se veže na receptorje glutamata in glicina.

Glutamin🥓
Še eden izmed popularnih prehranskih dodatkov, ki naj bi vplival na odpornost, regeneracijo in mišično maso. Naravni glutamin je verjetno bolj biorazpoložljiv kot sintetični zato je še toliko bolj pomemben vnos s hrano. Je ena izmed redkih aminoksilin, ki lahko direktno prečka možgansko krvno bariero. V krvi ga najdemo v največjih količina, z njim pa se hranijo tudi hčerinske celice in celice imunskega sistema.

Kostni mozek🍗
V večini restavracij, ki ga nudijo je to delikatesa in prav je tako. V kosteh najdemo dva tipa. Rdečega in rumenega, oba pa vsebujeta ogromno kolagena. Razlikujeta pa se v tem, da je z rdečim povezano predvsem nastajanje rdečih krvničk in celic imunskega sistema, z rumenim pa nastajanje nujno potrebnih maščobnih kislin.

Minerali🏺
Jušna osnova vsebuje ogromno mineralov:
🔸Kalcij
🔸Magnezij
🔸Baker
🔸Železo
🔸Fosfor
🔸Kalcij
🔸Natrij
🔸Cink
Za ekstrakcijo teh mineral iz kosti, je pomembno da je tekočina rahlo kisla, zato je pomemben dodatek k jušni osnovi jabolčni kis.

Sedaj, ko smo obdelali vse komponente, pa poglejmo kaj kažejo študije, glede pozitivnih učinkov na telo.

Zdravje kože🤝
Da ne se ne bom spuščal preveč v podrobnosti, je pomembno da veste, da je koža sestavljena iz epidermisa in dermisa in, da je zdravje in zgled kože močno odvisen od zdravja teh dveh komponent. Študije so pokazale, da lahko kolagen in želatina, močno vplivata na zdravje kože, obe pa najdemo v zadostnih količinah v jušni osnovi. Izboljša se predvsem elastičnost kože, vlažnost in izgled. Kolagen se uporablja tudi kot dodatek po operacijah za boljšo regeneracijo ran in brazgotin, določena študija pa je pokazala, da nas lahko ščiti tudi pred škodljivimi UV žarki.

Zdravje metabolizma in srčno žilnega sistema❤️
Se še spomnite, ko sem zgoraj omenjal aminokislino glicin. No, pokazano je bilo, da lahko aminokislina vpliva na negativne posledice uživanja preveč fruktoze in pa na glukoneogenezo (nastajanje glukoze v jetrih). Pokazano je bilo tudi, da lahko zmanjšuje srčne kapi. Uravnava tudi nivoje homocisteina, kjer je bilo pokazano, da višji nivoji, povišajo tveganje za srčna obolenja, kapi, zlome in bolezni možganov. Ljudje, ki uživajo večje količine mesa, imajo v telesu tudi večje količine metionina in je za njih še toliko bolj pomemben.

Mišični performans💪
Glicin je prav tako zelo pomemben pri sintezi hemoglobina in mioglobina, ki sta pomembna predvsem za transport kisika po krvi do mišic in drugih tkiv. Glicin povečuje tudi količino kreatina v telesu, ki dokazano povečuje anaerobne sposobnosti telesa, prav tako pa spodbuja sekrecijo rastnega hormona v telesu, vse to pa lahko pomaga pri regeneraciji mišičnih tkiv. ATP – adenozin tri fosfat, je najbolj pomemben energijski substrat v telesu, ki je lahko uporabljen za mišično delo. Fosfor je pomembna komponenta ATP molekule, vse skupaj pa ne more delovati brez, da se veže na magnezijev ion. Pomankanje fosforja je bilo pokazano, da znižuje športni performans.

Kosti, hrustanec in sklepi🦶
Pitje jušne osnove prinaša več pozitivnih učinkov, eden izmed teh so tudi komponente za sestavo, oziroma gradnjo kosti, sklepov in hrustanca. Te snovi so bolj znane pod imeni kalcij, fosfor, amino kisline in še par mineralov. Osnova lahko zmanjšuje posledice osteoporoze in tveganje z zlom, predvsem pri ženskah po menopavzi. Za sklepe pa je predvsem važno, da so konstantno dobro »namazani«. Za to lahko poskrbite z nakupom dragega glukozamin sulfata ali hondroitina, ali pa enostavno uživate jušno osnovo, ki vsebuje to in še mnogo več.

Zdravje prebavnega trakta💨
Zdravo črevesje je sestavljeno iz treh stvari. Slojem epitelijskega tkiva, debelim slojem selektivno propustne sluzi in določenim številom mikrobov. Vse to troje mora delovati v popolni sinergiji, če ne lahko kaj hitro pride do težav. Ena izmed teh na primer je leaky gut sindrom, kjer se mambrane »naluknajo« in lahko prihaja do močnih vnetij, ki zelo slabo vplivajo na naš organizem. Jušna osnova nudi močno podporo prebavnemu traktu, predvsem zaradi vsebnosti želatine, ki lahko obnavlja sluzasto membrano, ki je bila omenjena prej. Glicin je lahko dober tudi pri zaščiti pred peptično razjedo – ulkusom.

Prebava in razstrupljanje☣️
Vitamini in minerali, ki jih vsebuje osnova, so zelo dobri v borbi proti zunanjim toksinom, ki jih dobimo v telo iz okolja, eden izmed teh na primer je svinec. Glicin stimulira tudi delovanje, verjetno najmočnejšega endogenega antioksidanta glutationa, ki je zelo pomemben za zdravje in vzdržljivostne športe na primer. Pokazano je bilo, da lahko stimulacija glutationa pomaga pri regeneraciji ledvic po alkoholni zastrupitvi in pa, da lahko znižuje oksidativni stres zaradi metabolnega sindroma. Prolin je bil pokazan, da lahko pomaga pri apoptozi (uničevanje starih ne-delujočih celic in reciklaža), prav tako pa lahko uničuje proste radikale in se obnaša kot močan antioksidant. Eden izmed glutaminovih učinkov pa je tudi, da deluje kot prenašalec dušika po krvi, do ledvic, ki ga lahko pretvorijo v amonijak in izločijo skozi urin.

Možgansko delovanje in zdravje oči👀🧠
Roženica je sestavljena iz treh plasti. Zunanja epitelična plast. Srednja plast in notranja endotelična plast. Hialuronska kislina, ki na primer , stimulira proliferacijo epitreličnih celic, ki obdajajo roženico, je pogosto uporabljena, kot pomoč pri operaciji oči. Srednja plast je sestavljena pretežno iz kolagena, keratin sulfata in hondoritin sulfata, vse kar lahko seveda dobimo iz jušne osnove, oziroma vsaj zelo dobre gradnike za te snovi. Komponenta glicin, je prav tako povezana z zaviranjem nastanka sive mrene pri diabetikih.

Več kot 60% možganov je sestavljenih iz maščobe, zato seveda lahko sklepamo, da nam bo zdrava maščoba koristila in seveda tudi možganom. Res je tudi, da možgani iz posameznih komponent, sami ustvarjajo posebne maščobne kisline, lahko pa uporabljajo tudi določene, esencialne, ki jih pridobimo predvsem iz kosti, ki vsebujejo mozek. Glicin na primer, je bil pokazan, da lahko zaščiti nevronsko umiranje, ko se zgodi ishemična kap, povezan pa je tudi z formiranjem možganov zarodkov, tako med procesom razvoja, kot tudi nekaj mesecev po rojstvu. Kalcij je glavni za prevodnost nevronov. Pomanjkanje kalcija je bilo v študijah na primer povezano z depresijo, nespečnostjo in hiperaktivnostjo. Še ena prej omenjena komponenta – hondroitin sulfat – pa prav tako igra ključno vlogo pri regeneraciji in plastičnosti centralnega živčnega sistema, kar pomeni, da je nujno za optimalno učenje in formacijo spomina.

Spanec in razpoloženje🥳
Jušna osnova lahko predvsem zaradi visoke vsebnosti glicina, nekaterim pomaga izboljšati življenje, predvsem zaradi inhibicije nevrotransmiterjev in s tem zniža anksioznost, mentalno umirjenost in zviša globina spanca. Študije kažejo, da dodajanje glicina pred spanjem, izboljša kvaliteto spanca. Za razliko od metionina, ki tekmuje z triptofanom za vezavo na nevrone, glicin tega ne dela in s tem ne inhibira delovanja triptofana. Zato pri nekaterih ljudeh, ki uživajo hrano bogato z metioninom, izboljšuje cikla budnosti in spanca.

Funkcija imunskega sistema🧙♂️
Že v preteklosti so ljudje prisegali na kozarček juhice dnevno, ki je lahko odganjal vse bolezni, predvsem tiste bolj pogoste. No, znanost pa potrjuje, da osnova dejansko vsebuje komponente, ki lahko ojačajo imunski sistem. Glicin na primer, je bil najden na površini večih vrst celic imunskega sistema, kot signalna molekul, ki lahko dviguje delovanje in odpornost teh celic. V študijah se je pokazalo, da vpliva predvsem na izboljševanje delovanja B in T celic imunskega sistema.

Na kaj moramo paziti in končno še recept.🕵️♂️

Predvsem moramo paziti na kvaliteto naših sestavin. Jušna osnova se pripravlja od 24 – 48ur, kar pomeni, da bomo iz vseh sestavin pridobili najglobje komponente, ki jih sestavljajo. To pomeni, da če bo na primer meso od živali, ki so industrijsko rejene, lahko naredimo več škode našemu telesu, kot koristi, saj bomo iz mesa in kosti pridobili tudi težke kovine, antibiotike in pesticide. Isto seveda velja za rastline. Najbolj je priporočljivo uporabiti prosto pašno govedino, prav tako piščanca, ali katero koli drugo meso uporabimo. Rastline so najboljše domače, saj vemo, s čim smo jih vzgojili in pa od koga, ki ga poznamo in vemo kako jih goji. Rastline lahko vsebujejo še več pesticidov in težkih kovin, kot živali, zato je potrebno biti res pazljiv.

📑Recept:
Osnova je zelo enostavna za pripravo. Vse sestavine damo v skledo in zalijemo z vodo, damo na štedilnik in pustimo da zavre. Sam pustim, da rahlo vre cca. 3ure, nato pa dam na mali ogenj ali v pečico za 45 ur, kjer pazim, da se temperatura giba tam od 50 – 80 stopinj Celzija. Ko je pripravljena, pustim, da se rahlo ohladi, potem pa jo zapakiram v vrečke po 150ml in zamrznem. Pijem jo vsakodnevno 1x – 2x na dan.

Za sestavine lahko uporabimo kar koli nam domišljija dovoljuje. Sem pa uporabim piščanca z kostjo, vratom in organi, prosto pašno govedino (kateri koli kos mesa), kost govedine z veliko mozga, por, česen, čebula, ingver, korenček, zelena, peteršilj, origano, paprika, curry, kurkuma, poper, sol, brokoli in cvetača.

Vem, da sem na začetku juho primerjal z zdravili. ŠE vedno mislite, da sem pretiraval?

Hvala za branje, upam, da bo komu od vas prišlo prav. 😁

VIRI IN LITERATURA

vir 1- https://www.amazon.com/Psychology-Syndrome-D-D-D-H-D-Schizophrenia/dp/0954852028/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1487027781&sr=8-1&keywords=gut+and+psychology+syndrome

vir 2 – https://science.sciencemag.org/content/336/6089/1696

vir 3 – https://www.jstor.org/stable/25801183?seq=1#page_scan_tab_contents

vir 4 – http://www.jbc.org/content/277/6/4223

vir 5 – https://en.wikipedia.org/wiki/Adhesive

vir 6 – https://archive.archaeology.org/online/news/glue.html

vir 7 – https://jcs.biologists.org/content/95/4/649.short

vir 8 – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0968432800000433)

vir 9 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19826900

vir 10 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16095452

vir 11 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3773366/

vir 12 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4082180/

vir 13 – http://molpharm.aspetjournals.org/content/41/4/793.short

vir 14 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12771367

vir 15 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12742070

vir 16 – http://www.jbc.org/content/249/16/5070.short

vir 17 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11533304

vir 18 – https://www.jstor.org/stable/20421458?seq=1#page_scan_tab_contents

vir 19 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11960292

vir 20 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15982542

vir 21 – https://journals.lww.com/jdnaonline/Fulltext/2011/07000/Anatomy_and_Physiology_of_the_Skin.3.aspx

vir 22 – https://chriskresser.com/skin-health/

vir 23 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23949208

vir 24 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18427293

vir 25 – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814609000387

vir 26 – https://chriskresser.com/ask-chris-is-fructose-really-that-bad/

vir 27 – https://www.cabdirect.org/?target=%2fcabdirect%2fabstract%2f19601405947

vir 28 – https://openheart.bmj.com/content/1/1/e000103

vir 29 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8149545

vir 30 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25559959

vir 31 – https://www.youtube.com/watch?v=VaEBMoHFrQA

vir 32 – http://www.jbc.org/content/166/2/621.full.pdf

vir 33 – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003269708000225

vir 34 – https://books.google.si/books?hl=en&lr=&id=9OO1H8IPdJsC&oi=fnd&pg=PA177&dq=creatine+synthesis+regulation+glycine&ots=YX9Au8OKkU&sig=w8AgB7LRWiV7zEogjnO9aba87NQ&redir_esc=y#v=onepage&q=creatine%20synthesis%20regulation%20glycine&f=false

vir 35 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/622050

vir 36 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18651095/

vir 37 – https://chriskresser.com/nutrient-deficiencies/

vir 38 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC436745/

vir 39 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC371884/

vir 40 – https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S8756328296002839

vir 41 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22254071

vir 42 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18416885

vir 43 – https://chriskresser.com/how-to-tell-if-you-have-a-leaky-gut/

vir 44 – https://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev.biochem.71.110601.135414

vir 45 – https://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-5-heal-your-gut/

vir 46 – https://chriskresser.com/bone-broth-and-lead-toxicity-should-you-be-concerned/

vir 47 – https://chriskresser.com/environmental-toxins-steps-for-decreasing-exposure-and-increasing-detoxification/

vir 48 – https://academic.oup.com/jn/article/134/3/489/4688681

vir 49 – http://jpet.aspetjournals.org/content/286/2/1014.full

vir 50 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9138273

vir 51 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10198336

vir 52 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24144057

vir 53 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10428057

vir 54 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17086481/

vir 55 – https://www.physiology.org/doi/abs/10.1152/ajplegacy.1966.210.3.661

vir 56 – https://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev.biochem.71.110601.135414

vir 57 – https://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-5-heal-your-gut/

vir 58 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4040816/

vir 59 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3358810/

vir 60 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25012270

vir 61 – https://europepmc.org/abstract/med/9344231

vir 62 – https://link.springer.com/article/10.1007/s00726-014-1773-4

vir 63 – https://chriskresser.com/5-reasons-why-even-vegetarians-need-gelatin/

vir 64 – https://chriskresser.com/the-bountiful-benefits-of-bone-broth-a-comprehensive-guide/

vir 65 – https://www.physiology.org/doi/abs/10.1152/ajplegacy.1966.210.3.661

vir 66 – https://bjo.bmj.com/content/88/6/821.shor

vir 67 – https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1062/hyaluronic-acid

vir 68 – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014483510001922

vir 69 – https://search.proquest.com/openview/55396d1beb5138fd5769bd4c0eb40bc8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1256

vir 70 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22355255

vir 71 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20329590

vir 72 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10629347

vir 72 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11437237

vir 73 – https://chriskresser.com/depression/

vir 74 – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165017306001093

vir 75 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16095452

vir 76 – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1479-8425.2007.00262.x

vir 77 – https://books.google.si/books?hl=en&lr=&id=sCj0CAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA43&dq=methionine+competes+with+tryptophan+for+trasnport&ots=lF0dZzGf-9&sig=EqP5Q90X6DVTjo4r-1EAdldjsro&redir_esc=y#v=onepage&q=methionine%20competes%20with%20tryptophan%20for%20trasnport&f=false

vir 78 – https://chriskresser.com/8-tips-for-beating-insomnia-and-improving-your-sleep/

vir 79 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9227496

vir 80 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12223345

vir 81 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10926563

vir 82 – http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.585.5224&rep=rep1&type=pdf

vir 83 – https://chriskresser.com/the-bountiful-benefits-of-bone-broth-a-comprehensive-guide/